Dagens konverteringsgrad ligger i snitt på 1-4 %, vilket betyder att cirka 95% av alla dina besökare lämnar din hemsida utan att genomföra ett köp. Därför gäller det att optimera din hemsidan och implementera sätt som hjälper dig öka din konvertering. Ett sätt är att arbeta med pop-ups.

För att lyckas med pop-ups behöver du skapa bra innehåll och välja “när” och “var” pop-up:en ska komma upp på din hemsida. Så, innan du sätter igång att skapa innehåll behöver du sätta dina pop-ups i kontext. Du kan ha hur bra innehåll som helst, men är inte kontexten relevant stör du bara.

Här är några förslag på bra pop-up kontexter:

  • När besökaren besöker er hemsida första gången
  • När besökaren besöker en specifik URL
  • När besökaren besökt en specifik URL under en viss tid (ex. under 1 minut)
  • När besökaren scrollar ner x% av hemsidans längd
  • När besökaren utför en åtgärd (klickar)
  • När besökaren besökt ett visst antal undersidor
  • När besökaren navigerar bort från sidan

På bilderna nedan visar vi en välkomst pop-up och en nyhetsbrevs pop-up som är gjorda i SALESmanago: 

Idag tar det endast 2 sekunder för en kund att avgöra om ditt innehåll ser intressant ut innan de går vidare. Därför är det viktigt att dina pop-ups innehåller rätt och relevant innehåll som ska fånga besökarnas uppmärksamhet. Det varje pop-up bör innehålla är en rubrik, ett erbjudande och en uppmaning till handling, också kallad i marknadsföringssammanhang; Call to Action (CTA). Dessa utformas beroende på syftet med pop-up:en. Är den utformad för att generera leads bör den innehålla ett kontaktformulär. Med ett kontaktformuläret kan besökaren lämna sina uppgifter som ni sedan kan bearbeta i ert CRM-system.

Själva hjärtat av varje pop-up är rubriken. Välj ett större typsnitt som fångar ögat – rent bokstavligt talat. Enligt Eyequants ögonspårningsstudie fokuserar våra ögon på den mest synliga delen av designen. Din rubrik ska vara enkel, tydlig och fokusera på det centrala i ditt erbjudande:

  • “Gratis frakt!”
  • “50% rabatt”
  • “Få din gratis ebok nu”

Ett annat sätt att skriva en rubrik/titel är genom att ställa en fråga. Rubriker som börjar med en fråga får besökarna att bli engagerade, vilket är väldigt effektivt.

När du fångat dina besökares uppmärksamhet är det dags att avslöja ditt erbjudande. Även här gäller det att vara konkret och tydlig i vad du erbjuder besökaren. Det kan också vara bra att inkludera bilder. En bild säger mer än 1000 ord och genom att addera bilder slipper du skriva en detaljerad beskrivning. Besökare tenderar att scanna istället för att läsa och därför kan bilder vara en effektivare metod. Exempelvis: En modell som håller i en stilig väska med en 20% skylt, den bilden säger tillräckligt mycket och därmed behöver du inte använda så mycket text.

Varje erbjudande behöver en säljande avslutningsfas, en Call to Action. Det bör vara i form av en knapp som uppmanar besökaren att göra det du vill att de ska göra. CTA-budskapet måste vara tydligt och lätt att förstå, exempelvis: “logga in”, “gå med nu” eller “få rabatten”.

Pop-ups som triggas när man försöker lämna en sida, också kallad “exit-pop-ups”, fungerar bäst med direkta uppmaningar. När en besökare, med varor i kundkorgen, försöker lämna din hemsida bör en pop-up med exempelvis meddelandet: “Vänta! Ditt köp är ännu inte genomfört, avsluta nu och få 10% med den här koden” dyka upp för att uppmana och locka kunden till köp.

I marketing automation systemet SALESmanago kan du enkelt bygga en pop-up genom att följa en steg-för-steg process. Med hjälp av deras innehållsmallar, som redan har ett uppbyggt mål, kan du bygga dina egna pop-ups och alla aspekter i mailet är justerbara. Du arbetar i ett drag-and-drop program som är väldigt smidigt och effektivt. Vi på Lincube Group använder det och vi kan garantera att det kommer öka din konvertering!